Værdier

Værdier

tirsdag den 8. marts 2016

Åbenhed handler om mod

Åbenhed handler for mig om mod:
Mod til at sætte sig selv i spil, åbne op og dele sine umiddelbare ideer og tanker. Det kan være ideer og tanker, som måske slet ikke er tænkt helt til ende, men som netop kan vokse og blive stærkere, når man deler dem med andre, som lytter og også har modet til at bidrage med deres vinkler og perspektiver.
Åbenhed handler altså også om at lytte, at være nysgerrig og at tro på, at det netop er gennem åbenheden, at nye forståelser og nytænkning opstår. Det er den gamle sandhed om, at 1 + 1 ofte er meget mere end 2.
Åbenheden kan både handle om at åbne op for kollegerne i kommunen, men det kan også handle om at åbne op for borgerne og sammen med dem skabe de gode løsninger for fremtidens Hvidovre Kommune.


I denne periode er de personalepolitiske værdier i spil i forhold til en særlig og lidt svær proces – nemlig i forbindelse med budgettet for 2017, hvor der er nogle økonomiske udfordringer, og hvor der kommer til at ske besparelser. I den forbindelse er hele MEDorganisationen inviteret til at komme med forslag til ændringer og effektiviseringer, som vil blive fremlagt for Kommunalbestyrelsen.
Det er en stor og svær opgave, som både kan skabe uro og utryghed, men som også kan være med til at kvalificere løsningerne på vores økonomiske udfordringer. Det er en proces, som i den grad sætter værdierne i spil og i særlig grad kræver åbenhed fra såvel ledere som medarbejdere.


Hvilke eksempler oplever I fra jeres hverdag på opgaver, processer og udfordringer, hvor værdien åbenhed er i spil og gør en positiv forskel?


Jeg håber, at rigtig mange medarbejdere og ledere har modet til at åbne op og dele jeres tanker om åbenhed her på bloggen. Og så vil jeg ønske jer alle en god værdiuge om åbenhed i uge 11.


Mange hilsner
Nich Bendtsen

2 kommentarer:

  1. Åbenhed handler i den grad om mod...

    Mange af os er bange for at gå i front. Bange for, vores idé eller tanke ikke er god nok. At VI ikke er gode nok.

    Jeg har et eksempel, som godt nok ikke er fra Hvidovre kommune men fra mit studie.

    Her opfordres vi til at dele vores afleveringsopgaver - til inspiration for vores medstuderende. Alle studerende afleverede inden deadline, men ingen delte herefter deres opgave.

    Jeg indrømmer - jeg havde ikke lyst til at være den første. Den der tanke om, hvorvidt min opgave nu var god nok - måske den var helt ved siden af. (Det skal nævnes, det var den første afleveringsopgave på studiet).

    Jeg ventede, men der skete stadig ikke noget - ingen delte deres opgave. Jeg sprang ud i det og lagde min opgave op til offentligt skue ;) Det var en smule grænseoverskridende at gøre det, men...

    Det var en dejlig følelse at have gjort det - jeg havde overvundet mig selv, og ganske kort tid efter var der en af mine medstuderende, der også delte sin opgave.

    Som med alt andet her i livet, så gør øvelse altså mester, og jeg har truffet en beslutning. Jeg vil øve mig - i at være modig og åben!

    Vi har alt at vinde og intet at tabe :)

    Ønsker også alle en god værdiuge om åbenhed

    SvarSlet
  2. Åbenhed handler også om tryghed og tillid.

    Det var et ord, der gik igen, da vi i formiddags talte om Åbenhed i min afdeling.

    Tryghed til at kommunikere, det man har på hjerte, og tillid til, at det vil blive modtaget i den ånd, det var tiltænkt.

    Vi havde i afdelingen nogle gode snakke ud fra de udsendte dilemmaer.

    God værdiuge derude :)

    SvarSlet