Værdier

Værdier

fredag den 4. november 2016

Mod giver engagement

Engagement i mit arbejde opnås, når jeg kan mærke, at det jeg laver, gør en forskel. Altså når jeg lykkes med producere noget, som forbedrer mine egne eller kollegers mulighed for at udføre deres arbejde.

Den anerkendende kultur siger, at vi skal have mod til at udfordre den daglige opgaveløsning. Samtidig udvikles kommunens produkter og service gennem relationer til kolleger i egen afdeling og på tværs af afdelingerne – altså flere syn på sagen.

At kunne gøre en forskel kræver altså derfor kontakt til dem, som skal bruge det du arbejder med - for at kunne få et indblik i, hvad de reelt har brug for.
Men når du spørger om det du laver er godt nok, åbner det op for muligheden for kritik og du kan føle, at du udstiller dig selv som usikker og uvidende.

Og det gør det ikke nemmere hvis den du spørger er chef…..
Jeg er dog kun blev godt modtaget, når jeg har forstyrret en kollega med spørgsmål om kollegaens oplevelse af mit arbejde.
Hvis man møder personligt op, skaber det en relation som er en fordel for begge:

Vi får skabt en relation til brug for den fremtidige opgaveløsning og kollegaen kan nemmere uddybe sine ønsker og behov, i stedet for at "jeg tror, at hun mener…".
I sommers skulle jeg udsende en oversigt til chefgruppen - en oversigt som jeg syntes opfyldte de krav og behov, som chefgruppen måtte have. Men af responsen fra især en af cheferne kunne jeg se, at det ikke var tilfældet.
Jeg kunne vælge at overhøre kritikken eller selv tilrette oversigten.

I stedet besøgte jeg den pågældende chef og selv om mødet ikke var planlagt, blev jeg inviteret inden for.
Vi fik en god dialog om oversigten og jeg blev overrasket over, hvad hun syntes var godt og skidt og hvorfor behovet og forventningerne var som de var – en feedback som gjorde det muligt at optimere oversigten på den rigtigt måde - og jeg kan mærke, at det virkede positivt for kollegaen, at hendes ønsker og behov blev hørt.
Mødet har inspireret mig til at fremover at foretage lignende evalueringsmøder med kolleger. Samtidig giver det god energi at vide, at oversigten i fremtiden er optimeret til brugernes behov.
Alle vil gerne blive hørt – så på med modet – ud og mød en kollega og skab relationen.
 
Held og lykke
Kim Nielsen, controller i Økonomi

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar